google844845ad3563d3d6.html google-site-verification: google8405d54fd5c448d3.html

Fælles storbørnsdag i Hørhaven

Af | fra 12. maj 2013 | 0 Kommentarer

For andet år i træk samlede Holme Dagtilbud de skoleparate børn til to dage med leg og aktiviteter i Hørhaven.

SKOLESTART Når børnene fra Holme Dagtilbud møder op i skolegården til første skoledag, vil mange af ansigterne være kendte i forvejen. Ifølge dagtilbudsleder Martin Hundrup, er dette en bevidst strategi fra dagtilbuddets side, som for andet år i træk udspillede sig gennem to dages leg, læring og opbygning af relationer i Hørhaven syd for Aarhus.

Der knyttes bånd
De skoleparate børn bliver inddelt efter, hvilken skole de skal gå på efter sommerferien, udfører i de tilpassede grupper forskellige opgaver, aktiviteter og lege og lærer på den måde hinanden bedre at kende på tværs af institutionerne.
I år blev børnenes samarbejdsevner udfordret på tre forskellige poster; strandposten, hvor der b.la. skulle bygges skulpturer ud af sten og løbes æggeløb, Hørhaveposten, hvor den fik fuld gas med sanglege og boldspil og endelig den tredje post, hvor børnene fik mulighed for at prøve deres egne grænser af gennem rapelling – en udfordring, samtlige børn tog imod og modigt gennemførte. Men der blev også tid til hygge, og tiden mellem de forskellige poste blev flittigt udnyttet til leg, spil og popcorn over bålet.

Et større billede
De to dage i Hørhaven er blot en del af et større projekt. Allerede efter nytår tager institutionerne fra Holme Dagtilbud ud på såkaldte ’legepladsdage’, hvor de, som navnet indikerer, besøger hinandens legepladser og giver børnene en mulighed for at lære hinanden at kende på tværs af institutionerne. Besøget i Hørhaven følges op af en enkelt dag i en indendørs hal og rundes af med en afsluttende legepladsdag, hvor der vises billeder og film fra dagene i Hørhaven.

Naturen som scene
Valget af Hørhaven som scene for knyttelsen af bånd mellem dagtilbuddets børn er ikke tilfældigt. Martin Hundrup fortæller, at man ved at være i naturen og i særdeleshed Hørhaven har et meget større spillerum og langt flere muligheder for at dyrke og udnytte naturen gennem både skov-, strand- og åbent græsareal. Børnene nyder de brede rammer, følte sig hurtigt tilpas i naturen og brugte pauserne aktivt på at klatre i træer, lege i og på de to shelters, ligesom der blev spillet bold, plukket blomster og kæmpet med store kæppe.

Gentaget succes
Initiativet til at skabe en ’genkendelsens glæde’ for børnene ved skolestart blev søsat sidste år, hvor det viste sig at være en stor succes på trods af lidt vrøvl med vejrguderne på andendagen. Hvad angår planlægning og organisering af dagene i Hørhaven, fortæller koordinator og tovholder på projektet, Tina Skaarup Olesen, at hvor tidsforbruget på første år løb op i to formiddages organiseringsmøder, holdt det sig i år nede på blot et par timer. Hun opfordrer andre dagtilbud til at forsøge sig med samme initiativ, der på trods af mangelende dokumenteret effekt ikke er spildt, hvis man spørger børnene selv, som glade tilkendegiver at de hygger sig i hinandens og naturens selskab.

Læs artiklen som pfd-dokument her

Af: Sofie Feldbæk Gaardsøe

Ingen kommentarer til “Fælles storbørnsdag i Hørhaven”

You must be logged in to post a comment.